måndag 5 februari 2018

Uppdatering och summering 2017

Nu är det verkligen längesedan jag skrev något på bloggen. Jag inleder därför med en briefing över tiden som gått sedan det senaste inlägget och en liten summering av 2017.

Aktieportföljen

Under 2017 inleddes en rejäl omstrukturering av portföljen eftersom jag upplevde att den var alldeles för smal och saknade nämnvärd diversifiering. I slutet av februari förra året utgjordes portföljen av fyra innehav: Addnode (38 %); Ericsson (14 %); HM (7 %); och Telia (41 %). Sedan dess har det skett en hel del förändringar. Jag har bland annat:

  • Fyllt på portföljen med nya insättningar varje månad.
  • Gjort en extra insättning om 20 tkr i samband med skatteåterbäring.
  • Sålt fyra femtedelar av innehavet i Addnode.
  • Köpt HM i intervallet 235-200 för att slutligen ta stoppen och sälja allt.
  • Sålt hela innehavet i Ericsson.
  • Inte gjort något åt den skeva övervikten i Telia.
  • Gjort några snabba affärer i Catena Media, Kindred, SAS och Tobii.
  • Köpt in mig i Axfood, Castellum, Industrivärden, Investor, Kinnevik, Latour, MQ och Skanska.
  • Byggt en bas av utvalda investmentbolag, främst Investor, Kinnevik och Industrivärden.
  • Fått utdelningar om 2786,50 kronor.
Överlag var 2017 ett bra år för aktieportföljen som gick upp 12,46 procent jämfört med en uppgång på 8,71 procent för dess jämförelseindex SIXPRX. Alltså en skillnad på 3,75 procentenheter, vilket jag känner mig nöjd med.

Buffert

Buffertsparandet har gått betydligt sämre än önskat. Jag hade en mental bild av att vi skulle nå upp till 50 tkr i den gemensamma bufferten innan årsskiftet. Det gjorde vi inte, utan stängde böckerna för 2017 med ett saldo om 30 tkr. Dessutom är den personliga bufferten fullkomligt överkörd. Att vi inte lyckats nå särskilt bra på den här fronten beror bland annat på utgifter vi haft i samband med semester och renovering av lägenheten, men är också ett resultat av surt inkomstbortfall till följd av sjukdom i familjen. Idag uppgår den gemensamma bufferten till 30 tkr och min individuella buffert är tömd.

Pensionssparande

Under 2017 bestämde jag mig för att komma igång med ett privat fondsparande till pensionen. Det känns befriande att ha börjat med det här sparandet, samtidigt som jag grämer mig lite att jag inte gjort det tidigare. Särskilt eftersom som min förra arbetsgivare inte avsatte något till min tjänstepension. Tanken är att det här sparandet ska fortlöpa hela vägen fram till pension utan några uttag. Jag vill hålla det på ett separat konto för att inte blanda ihop det med aktieportföljen från vilken jag möjligtvis skulle kunna tänka mig att sälja från om det skulle behövas kapitaltillskott i samband med flytt till större boende. 

Här fokuserar jag än så länge uteslutande på fonder. Detta för att få bred spridning på pengarna från första kronan samt att jag tänker att det i någon mån skyddar mig mot egna, kanske mindre bra, investeringsbeslut.

Till det här sparandet öppnade jag ett ISK och har sedan januari månad gjort insättningar om 1000 kronor i månaden i samband med att lönen trillar in på kontot. Inledningsvis hade jag ingen direkt plan vad gäller allokering eller fondval, men under året har detta utkristalliserats något, och har under merparten av året sett ut som följer: global (40 %); Sverige (40 %); och tillväxtmarknader & teknologi (20 %).

Global
  • Länsförsäkringar Global Indexnära (40 %)
Sverige
  • AVANZA ZERO (10 %)
  • Didner & Gerge Aktiefond (10 %)
  • Didner & Gerge Småbolag (10 %)
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag (10 %)
Tillväxtmarknader & teknologi
  • Länsförsäkringar Global Indexnära (10 %)
  • Swedbank Robur Ny Teknik (10 %)

Utvecklingen för mitt privata pensionssparande under första året gick bra och slutade på en uppgång om 10,87 procent.

Barnsparande

Vårt barnsparande ligger i en kapitalförsäkring som står i mitt namn med barnet som förmånstagare. Här sätter vi in hela barnbidraget, och vid födseln gjorde vi en klumpinsättning om 30 tkr till kontot. Med måttlig riskvilja placerades merparten av kapitalet i Spiltan Räntefond Sverige, som därefter har sålts av successivt för att byta ut hela innehavet mot aktiefonder.

För att snabbt komma igång med det här sparandet gjorde vi det enkelt för oss och använde Avanzas portföljgenerator. Vi fick ett förslag som vi accepterade efter att ha gjort ett par mindre förändringar. Generatorn föreslog exempelvis att vi skulle ha med långa räntefonder i portföljen, vilket inte kändes aktuellt i rådande ränteläge. På det hela taget blev det en ganska offensiv portfölj med rimlig fördelning på världens olika marknader. I efterhand kan jag dock tycka att valen föll på lite omotiverat dyra fonder. Och i ärlighetens namn kan jag inte säga att jag var speciellt bekant med många av de fonder som valet föll på. Det här har jag upplevt som ett störande moment under 2017 och jag har en tid tänkt att jag vill skapa bättre kontroll över detta sparande.

Trots en fortsatt relativt stor exponering mot räntefonden har portföljen stigit med 7,07 procent.

Räntor

Innehavet i Spiltan Räntefond Sverige ligger och puttrar tryggt i sin hamn. Tanken är att detta kapital ska användas vid köp av större boende inom en relativt kort tidshorisont.

Slutligen

Det var en snabb genomgång av 2017 och vad som ligger bakom oss. I kommande inlägg kommer jag att fokusera på mål och förändringar för 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar